Jakmile vejde ve známost, že jste se stali průvodci, začnou vás oslovovat různí lidé kvůli spolupráci. To zní na první pohled jako skvělá zpráva, vždyť to jste přece chtěli! Jenže s těmi „spolupracemi“ je to jako se známostmi z internetové seznamky: někteří chtějí jen „to jedno“ a pak jít o dům dál.
A co že je to nejcennější, co bychom my průvodci neměli jen tak někomu dát na prvním rande? Nechám stranou černé ovce mezi cestovními agenturami, které po odvedení práce řádně nezaplatí, protože to jsou opravdu výjimky. V tomhle článku se chci zabývat naším časem a zkušenostmi.
1. Vykrádání know-how
My průvodci máme ty nejlepší informace o tom, co turisty v našem městě zajímá a jak z toho sestavit ten nejlepší itinerář. Dělali jsme to už stokrát a víme, kolik času potřebujeme na tu kterou památku a kolik kostelů běžný turista za polodenku zvládne. A je logické, že si bude chtít cestovní agentura přizvat ke spolupráci na novém produktu právě nás.
Problém nastane, když za náš vynaložený čas a expertýzu nechce zaplatit. Zaznívají často tyto argumenty:
a) Vás to přece nic nestojí, takový program přece vysypete z rukávu za pár minut!
b) Až ten produkt budeme mít hotový, vy ho budete provázet přednostně!
Některá zadání opravdu nemusí být až tak časově náročná na sestavení. Nicméně je to pořád váš čas a energie, kterou věnujete komerčnímu projektu někoho jiného. Existují turistická informační centra a centrály cestovního ruchu, kde jsou zaměstnanci přímo placení za to, aby poskytovali informace a radili. Vy dostanete zaplaceno pouze za uskutečněnou prohlídku.
Argument, že budete smět vámi vytvořený zájezd provázet, ještě zdaleka není žádná záruka.
Cestovní agentura je podnikatelský subjekt, nese podnikatelské riziko a pokud chce inovovat, neměla by to riziko přenášet na vás!
První šance – pivní šance
Před mnoha lety jsem se v Česku snažila provozovat cestovní agenturu a čekala na příležitost. Ta se dostavila od jistého Čecho-Kanaďana: poptával týdenní program po českých pivovarech, aby je nabízel svým kanadským klientům. Šla jsem do výzvy naplno a navštívila kdejaké muzeum, pivní slavnosti a pivovary, vybírala vhodné hotely a těšila se, až zájezd pojedu jako průvodkyně.
Svých padesát procent jsem tedy splnila. Jenže kontakt s Kanaďanem vyšuměl do ztracena a nikdy se nic nerealizovalo.
Průvodkyně Jana zase dostala emailem poptávku od cestovní agentury na vytvoření celého školního zájezdu. Chtěli, aby jim předala i veškeré kontakty na místní dodavatele, sepsala ceny vstupů a ani se nenamáhali tajit, že jej budou chtít prodávat. O odměně pro ni se v emailu jaksi zapomněli zmínit.
Neúspěšný Krumlov
V únoru před pandemií v roce 2020 mě jedna vídeňská agentura poprosila, abych s nimi jela do Českého Krumlova a pomohla jim vytvořit novou celodenní exkurzi. Moc jsem se na to netvářila. Bude tam vůbec někdo chtít jezdit? A mám jim věnovat celý den času, zadarmo, a ještě řešit ranní a večerní hlídání tříletého syna? Ale bylo mi těžké je odmítnout, dávali mi hodně práce.
Expedice dopadla dobře a výlet se objevil v nabídce. Jenomže Covid všechno změnil a zahájení prodeje se muselo o několik let posunout. V roce 2023 prodeji nestálo už nic v cestě. Ale i tak jsem exkurzi jela za celý rok pouze dvakrát a zbylé termíny byly pro nezájem zrušeny. Teď už Krumlov v jejich nabídce nenajdete vůbec. Bohužel, někdy úspěšnost nového produktu neodhadnete ani po čtyřiceti letech na trhu.
Ještě v dubnu 2023 to vypadalo, že budu jezdit jednou měsíčně exkurze do Krumlova v angličtině. Nestalo se.
Existuje řešení?
Pokud vás ale spolupráce láká a zaseknete se „pouze“ na tom, že vám za sestavení programu nechtějí zaplatit, zkuste toto:
Dohodněte se, že dostanete zálohu z prohlídky předem. Procenta si můžete vyjednat libovolně, ale hlavní je, že i v případě neúspěchu produktu budete mít aspoň něco v ruce. Takto bude agentura motivovaná váš výtvor prodat a nasadit na něj opravdu vás. Zálohu vám strhne z prvního honoráře.
2. Nabídky mimo vaši působnost
Připravte se na to, že lidé často posílají nabídky nazdařbůh, aniž by četli vaše webovky a tušili, čím se zabýváte.
Průvodkyni Hance, která chodí s akčními ženami po horách, lákala agentura na wellness programy s relaxací a masážemi.
Mé české agentuře, která se specializovala na Brazilce, přišel zase e-mail z českého slevového portálu, že „moje konkurence“ už u nich dávno prodává a já že bych se měla taky rychle přidat.
A asi rok po pandemii mi psala nějaká vídeňská Češka, zda bych jejího syna nevzala k sobě do kanceláře na brigádu. (podotýkám, že veškerou administrativu dělám ve svém obýváku nebo v kavárně!)
„Kdo jiný, když ne vy!“
Někdy je to ale naopak. Právě kvůli mé specializaci na portugalštinu se mě v minulosti snažili různí lidé nalákat do projektů, které s provázením neměly nic společného.
Portugalský dovozce vína doufal, že bych mu mohla ve volném čase překládat do češtiny etikety na víno. A Brazilec se středoevropskými kořeny mě prosil, zda bych mu v Brně nemohla v matrikách vystopovat jeho předky. Když jsem obě nabídky odmítla, setkala jsem se s velkým nepochopením. Přeci mi za to chtějí zaplatit! A jelikož jsem zřejmě jediná na světě, kdo umí jak česky, tak portugalsky, je mou morální povinností jim vyhovět!
U průvodcovství se takovéto překrývání oborů stává často. Například před dvěma lety se mi nevinná poptávka na jednu prohlídku Vídní rozrostla v několikadenní program včetně tlumočení na svatbě z němčiny do španělštiny. 😀
Z prohlídky pro svatebčany z Urugvaje se postupně vyklubala příprava třídenního pobytu včetně tlumočení samotné svatby z němčiny do španělštiny! 😀
Když vás spolupráce posune správným směrem
Na provázení mě ale popravdě tyhle nabídky a výzvy baví. Někdy jsou podezřelé a nezajímavé, jindy ale můžou znamenat skvělou příležitost, ze které budou obě strany ještě dlouho profitovat. Však i k mé kariéře cruise manažera na lodi jsem se dostala úplnou náhodou.
Zejména pokud právě studujete a máte provázení jako brigádu, třeba za tato nahodilá vykolejení budete rádi a dovedou vás k práci snů. Ale pokud jste spokojení přesně tam, kde jste a nechcete vyměnit turisty za etikety na víno, nebojte se to dostatečně důrazně NE!